پلتفرم:PC، Xbox360، PS3

توسعه دهنده:Crytek

ناشر: EA

سبک: تیراندازی اول شخصی

از همان سال ۲۰۰۷ كه با بازی بی‌نظیری به نام كرایسیس آشنا شدیم كاملا واضح بود كه قرار است این بازی تحولات زیادی را در عرصه بازی‌سازی و حتی عادات گیمرها به وجود بیاورد. «كرایتك» استودیو سازنده این بازی بعد از موفقیت بی‌نظیری كه كرایسیس به دست آورد، پس از ۴ سال وقفه دوباره تصمیم گرفت تا انقلابی دیگر در بازی به راه اندازد. هدف این شركت از ارائه نسخه دوم بازی، رقابت با دیگر بازی‌های این ژانر نبود، چرا كه همه می‌دانستند بازی‌های دیگر هیچ‌گاه رقیبی برای كرایسیس محسوب نمی‌شدند و دیگر بازی‌های تیراندازی اول شخصی صرفا كرایسیس را یك بنچ‌مارك می‌دانستند تا یك رقیب.

مبنای قدرت رایانه‌ها در اجرای بازی‌ها با ترازویی به نام كرایسیس اندازه‌گیری می‌شد و در این وضعیت كسی فكرش را هم نمی‌كرد كرایسیس ۲ قرار است روی كنسول‌ها نیز عرضه شوند. البته جای هیچ شكی نیست كه نسخه‌های كنسولی بازی هیچ گاه نمی‌توانند به كیفیت نسخه رایانه‌ای بازی نزدیك شوند، ولی این ایده جالب باعث می‌شود كه سری كرایسیس جایگاه بیشتری در میان گیمر‌ها برای خود باز كند.

داستان كرایسیس با نبرد و درگیری با نیروهای كره شمالی سال ۲۰۲۰ كه تبدیل به ابرقدرتی شده بودند، شروع می‌شد و اكثر فضای بازی كه شما مشاهده می‌كردید جنگل‌های انبوه و فوق‌العاده زیبا بود كه باعث شده بود گرافیك بازی خود را به رخ دیگر رقبا بكشد. همچنین گیم پلی مخصوص این فضا باز هم بر بی‌نظیر بودن این بازی افزود. اما موضوع داستان در كرایسیس ۲ كمی‌متفاوت‌تر است، اول این كه شخصیت شما در بازی كاملا با كرایسیس تفاوت دارد و دوم این كه دشمنان شما صرفا موجودات فضایی هستند كه انواع جدیدی به آنها اضافه شده است.

به نظرم داستان كرایسیس ۲ تقریبا بی‌رونق‌ترین نسبت بازی‌هاست. البته این موضوع به این دلیل نیست كه روی داستان بازی زیاد كار نشده، بلكه دیگر وجه‌های بسیار زیبای بازی باعث شده است داستان آن زیاد به چشم نیاید. اسم شما در بازی Alcatraz است. البته شخصیت پیشین شما یعنی نوماد دیگر در بازی وجود ندارد، ولی فرمانده او یعنی پرافت را در اوایل بازی مشاهده می‌كنید كه شركت كراینت كه سازنده ناوسوئیت ۲ (نانوسوئیت جدیدی كه قرار است در كرایسیس۲ از آن استفاده كنید) به دنبال او برای به دست آوردن نانوسوئیتی است كه بر تن دارد. اما داستان اصلی از جایی شروع می‌شود كه شما بعد از این كه در زیردریایی بی‌هوش شده بودید، به هوش می‌آیید و پرافت را جلوی خود می‌بینید كه با یك سلاح در حال خودكشی است. از همه جالب‌تر این كه او نانوسوئیت را بر تن شما كرده است و بعد از آن دیگر كم كم وارد نبرد‌های درون‌شهری می‌شوید.

حقیقت آن است كه همه ما و شركت كرایتك از فضاهای جنگلی كه در كرایسیس و فاركرای دیده بودیم خسته شده‌ایم، به همین علت كرایتك تصمیم گرفت كرایسیس ۲ را در محیط شهری مانند نیویورك كه پر از آسمانخراش‌ها و خیابان‌های پیچ در پیچ است پیاده‌سازی كند. این تفاوت ظاهری نه تنها باعث نشد از زیبایی‌های بازی چیزی كم شود، بلكه به ما كمك كرد از دست فضا‌های بسیار گسترده جنگلی كرایسیس نجات پیدا كنیم و تجربه جدیدی از نبرد‌های شهری داشته باشیم.

Nanosuit نام لباسي است كه در كرايسيس به شما قدرت انجام كار‌هايي را مي‌داد كه در روند بازي به شما كمك فراوانی مي‌كرد. نانوسوئیت، داراي چند حالت متفاوت با يكديگر بود مثلا به شما اجازه مي‌داد براي مدت كوتاهي نامرئي شويد و از اين طريق دشمنان خود را نابود كنيد. همچنين حالت «سرعت زياد» كه براي زماني كه مي‌خواهيد از دست دشمنان فرار كنيد و همچنين حالت «افزايش جان» كه لباس شما را تبديل به يك جليقه ضدگلوله مي‌كرد و باعث مي‌شد تير‌هاي دشمنان اثر كمتري روي شما بگذارند. اگر بخواهم حاصل ۳ سال كار استودیو كرایتك را یكجا به شما بگویم آن چیزی جز نانوسوئیت ۲ نیست. این لباس یك‌سری از ویژگی‌های قبلی خود را حفظ كرده است و البته چیزهای جدیدی نیز به آن اضافه شده است. برای مثال می‌توانید 2 تا از ویژگی‌های نانوسوئیت را همزمان با هم استفاده كنید. همچنین در «آرمور مد» لباس با سلاح‌های بسیار زیاد و قوی‌ای كه به شما می‌دهد شما را تبدیل به یك تانك انسانی می‌كند. علاوه بر اینها زوم كردن روی دشمنان برای نشانه‌گیری درون‌شهری شما یكی از ویژگی‌های خوب نانوسوئیت است كه در اختیار شما قرار می‌دهد.

گیم پلی بازی بسیار به كرایسیس شباهت دارد یعنی سازندگان بازی حالت سند باكس بودن گیم پلی را حفظ كرده‌اند و همچنین وابستگی بیشتری میان گیم پلی و نانوسوئیت احساس می‌شود، به این معنی كه با كنترل تمام حالت‌های نانوسوئیت به دست شما براحتی می‌تواند انجام بپذیرد و به نظرم از مهم‌ترین نقاط قوت بازی نیز همین است. هوش مصنوعی دشمنان شما بسیار بالا اما نامتعادل است، منظور از نامتعادل این است كه در همه نقاط بازی یك نوع رفتار مشخص از سوی دشمنان مشاهده نمی‌كنید، مثلا در هنگتم درگیری رو در رو واكنش‌های جالبی مانند پناه گرفتن یا نارنجك پرتاب كردن به سمت شما را دارند، اما بعضی مواقع دیده شده است كه دشمنان شما در مكان‌هایی مانند كنار دیوارها گیر می‌كنند و این امر هیجان‌بازی را بشدت كم می‌كند.

گرافیك كرایسیس ۲ مانند یاقوت می‌درخشد. این را برای آن می‌گویم كه شاید فكر كرده باشید چون با یك فضای شهری روبه‌رو هستیم دیگر از تصاویر جالب جنگل‌های انبوه خبری نیست، بعكس وقتی كه تابش آفتاب را بر محیط می‌بینید زیبایی كرایسیس ۲ را باور می‌كنید. ساختمان‌ها به بهترین حالت طراحی شده‌اند به گونه‌ای كه دیدن ساختمان در حال سوختن را به نبرد با دشمنان ترجیح می‌دهید! تابش آفتاب بر ساختمان‌ها یا درختان و... از بهترین افكت‌های بازی است. همچنین صحنه‌های نبرد بخوبی طراحی شده مثلا انفجارها و آتش‌هایی كه هنگام نبرد ایجاد می‌شود بسیار قابل تقدیر است. در كنسول‌ها بازی‌ای وجود ندارد كه توان رقابت با گرافیك كرایسیس ۲ را داشته باشد. البته به نظرم كیلزون می‌تواند در نقاطی حرفی برای گفتن داشته باشد.

كرایسیس ۲ بدون موسیقی بی‌نظیر خود واقعا یك چیزی كم داشت. صداپردازی بازی بخوبی با محیط‌های بازی هماهنگ است. اگر دقت كرده باشید بازی كرایسیس ۲ به دو قسمت روند آرام و همچنین قسمت اكشن تقسیم می‌شود كه صداپردازی بسیار خوب این دو قسمت، به تاثیرگذاری هر چه بیشتر بازی كمك كرده است.

شكی در این نیست كه نسخه رایانه‌ای بازی نسبت به دو كنسول ایكس باكس ۳۶۰ و پی اس ۳ ظاهر زیباتری دارد و بعضی از نقد‌ها به این موضوع اشاره داشته‌اند كه نسخه ایكس‌باكسی بازی نسبت به پی اس ۳ بازده بهتری داشته است. شركت كرایتك اعلام كرده است كرایسیس ۲ نسبت به كرایسیس به سخت‌افزار بسیار قدرتمند كمتر نیاز دارد و چیزی از نظر گرافیك نسبت به كرایسیس كم ندارد. می‌توانم به بازی از ۱۰ نمره ۹ بدهم.