بازگشت اعتبار با Shift 2: Unleashed

تهیهكننده:EA
سازنده: Slightly Mad Studios
سبك: مسابقهای
«شیفت 2: رها شده» هفدهمین عنوان از سری بازیهای «نیاز به سرعت» و دنباله «شیفت» است كه در سال 2009 منتشر شد. «شیفت» كاملا ناامیدكننده، از طرفی «تعقیب داغ» با دستپخت «كرایتریون» بازی خوبی از آب درآمده بود. به همین دلیل سازندگان «شیفت 2» بايد خیلی دقت میكردند تا دوباره طرفداران را دلزده نكنند. چاره كار چه بود؟ استفاده از یك خلاقیت. اضافه كردن یك امكان جدید كه تمامی ضعفهای نسخه قبل را به فراموشی بسپارد. چه خلاقیتی؟ بازی از دید راننده، این بار واقعیتر از همیشه. در اكثر عناوین قبلی این سبك، دوربین داخل خودرو وجود داشت، ولی در «شیفت 2» برای اولین بار دوربین داخل كلاه راننده به بازی اضافه شده است (یعنی دید اولشخص) و آنقدر جالب است كه به همین یك دلیل هم كه شده بازی ارزش تهیه كردن را دارد. دوربین كاملا در پیچها كج میشود و با هر تكانی، صفحه كاملا تكان میخورد و حس واقعی گیج شدن به بازیكننده دست میدهد. شاید «گرن توریسمو» و «فورزا» شبیهسازهای قویای باشند، ولی میتوان گفت برای اولین بار است كه خود را واقعا جای راننده احساس میكنید.
گرافیك بازی خوب است. ماشینها خوب طراحی شدهاند و پیستها واقعی تر به نظر میآیند. جالب این كه با هر دوری كه میزنید، كثیفتر میشوند. جلوههای بصری هنگام تصادفهای با سرعت بالا هم عالی كار شده است، درها میافتند، اگزوز و چرخها متلاشی میشوند و رانندگی در شب كلا مخوف است. صداگذاری هم خوب است. ماشینها غرش میكنند انگار كه واقعا رها شدهاند. موسیقی بازی هم كه از قطعههای دارای حقامتیاز استفاده كرده است، مزید بر علت است تا هیجان افزایش یابد. هوش مصنوعی در «شیفت 2» بسیار خوب عمل میكند. ماشینهای رقیب به خوبی از خود دفاع میكنند، به موقع سبقت میگیرند و در زمانهای لازم با كوبیدن خود به ماشین شما برایتان دردسر درست میكنند. در ضمن اگر سبقت بگیرند و جلو بیفتند حواسشان را ششدانگ جمع میكنند تا اشتباهی نكنند و در این صورت رسیدن به آنها تقریبا غیرممكن میشود. كل كل ماشینهای رقیب با خودشان هم جالب توجه است و در مواردی باعث میشود تا بتوانید از همهشان سبقت بگیرید. نكته جالب این كه كاری را كه فرد همیشه در بازیهای مسابقهای قبلی برای سبقت گرفتن انجام میداد در این بازی، هوش مصنوعی انجام داد. ماشینها سر پیچها اجازه میدهند تا شما اول وارد پیچ بشوید بعد خودشان را به ماشینتان میكوبند و علاوه بر متوقف كردن شما، سبقت هم میگیرند!
امتیاز تجربه در هر دو بخش تكنفره و چندنفره قابل كسب است. به دست آوردن امتیاز تجربه در بخش چندنفره، لزوم تكرارهای خستهكننده در بخش تكنفره برای كسب امتیازهای بیشتر را از بین برده است. امتیازهای تجربه را میتوانید برای مهارتهایتان خرج كنید. مثلا یاد میگیرید پیچها را به آسانی بگذرانید، از میان مانعها راحتتر عبور كنید یا شروعی برق آسا داشته باشید. همچنین با ارتقای تراز، به ماشینها و رویدادهای جدید دسترسی پیدا میكنید و مثل همیشه این لذت در انتظارتان است كه با یك ماشین ساده شروع كنید و در نهایت با یك ابرماشین به كار خود پایان دهید.
ارتباط با دیگر بازیكنندهها به صورت آنلاین (Autolog) باعث شده است تا بخش تكنفره تقریبا طولانی بازی، خستهكننده نشود و از طرفی بخش چندنفره با مسابقههای جذاب ادامه پیدا كند. این قسمت باعث میشود تا برای شكستن ركورد دوستانتان همیشه انگیزه داشته باشید، حتی اگر از تمام رقیبهای هوش مصنوعی جلو باشید. حالت جدید (Catch up) به بخش چندنفره بازی اضافه شده است كه این بخش توسط كاربران نسخه اول «شیفت» ساخته شده بود كه در «شیفت 2» به طور رسمیبه بخش چندنفره بازی اضافه شده است. در این حالت یك كاربر، ماشینی ضعیف را با فاصله منطقی از رقبا میراند و بقیه با ابرماشینها او را تعقیب میكنند و هر كس بتواند مرحله را تمام كند، دور بعد راننده ماشین ضعیف میشود و این شانس را دارد تا در صورت برنده شدن امتیاز تجربه بیشتری به دست بیاورد.
شما اگر بتوانید كنترل غیرقابل پیشبینی بازی مثل تمایل به مستقیم رفتن ماشین سر پیچها بیش از انتظار بازیكننده و عدم بازگشت خودكار ماشین به پیست بعد از تصادف، بارگزاریهای طولانی و تعداد كم ماشینها را نادیده بگیرید، «شیفت 2» بازی خوبی است و با توجه به خلاقیتهای جدید و پیشرفت قابل ملاحظه، نسبت به عنوان گذشته خود نمره 8، لایق این بازی است.